Povarszkaja utcai ház 1

Povarszkaja utcai ház 1
A Povarszkaja utcai ház...

2011. április 4., hétfő

Egy Tupoljev gép csodás újjászületése


A világ légiközlekedésében nemigen divat, hogy egy a repülőt is darabokra szedő kényszerleszállás után, több hónapos megfeszített munkával újra repülőképes állapotba hozzanak egy gépet, majd az vissza is álljon a szolgálatba. De van, ahol ez mégis megtörténik, például a mostoha körülmények miatt. Ehhez persze jó szakik is kellenek, és némi elszántság. Az orosz légiközlekedésben mint tudjuk, minden feltétel megvan. A tajga haváról a napokban szállt fel újra egy összetört Tu-154M.

Ennek kapcsán meg kell jegyezni: március 31-én lesz tíz éve, hogy a Malév végleg kivonta flottájából a Tu-154 B típust.


A cikk folytatódik!


Az orosz Alrosa légitársaság Tu-154-ese 2010. szeptember 7-én hajtott végre kényszerleszállást, miután utazómagasságon felmondta a szolgálatot a gép komplett elektronikus rendszere, így a navigáció, a fedélzeti műszerek, az üzemanyagot keringető és a hajtóműbe eljuttató szivattyúk, és egy csomó, a repüléshez nélkülözhetetlen más rendszer. Önmagában már az is csoda, pontosabban megfeszített munka volt, hogy a pilóták le tudták tenni a repülőt - noha a hajózók szerint egy Tupoljev simán repül elektronika nélkül.

 



Mivel a 72 utas és a kilencfős személyzet ép bőrrel megúszta, a csodával határos eset nemigen lépte át a magyar híradók szerkesztőinek ingerküszöbét. Így aztán, nálunk kevesen tudják, hogy ez a csoda megtörtént. Pedig a csoda nem túlzás. Ebben a videóban, a végén az is látható, hogy nézett ki a gép a kényszerleszállás után.
A Polyarnyj reptérről (PYJ) Moszkva Domogyedovo (DME) felé tartó gép 10600 méteres magasságban egy rendkívül ritkán előforduló akkumulátor-meghibásodás következtében elvesztette összes elektronikus rendszerét. Izsma repülőterét kevesen ismerik. Oroszországban van, 1500 kilométerre Moszkvától északra. Ezt a repteret vették észre a 3 km-es magasságban az Izsma folyót követve leszállóhelyet kereső gép pilótái, mint kényszerleszállásra alkalmas helyet. A bökkenő csak az volt, hogy a Komi Köztársaságban található Izsma futópályája csak 1300 méter hosszú - egy Tu-154 es nek viszont normál esetben minimum 2200 méter beton kell a biztonságos földet éréshez. Ennél több egy elektromos rendszer nélkül repülő, fékszárnyak nélkül leszálló gépnek. Ráadásul a repülőteret már 2003-ban bezárták, és azóta csak helikopter-leszállópályának használták. Szergej Szotnyikov, a repülőtér parancsnoka azonban, úgy gondolta, hogy egy repülőtérnek mindig gépek fogadására készen kell lennie, ezért teljesen önként folyamatosan tisztíttatta a betont a hótól, és nem hagyta, hogy a növényzet visszahódítsa azt.

Ennek megfelelően a repülő túlfutott a pálya végén és a tajga növényzete állította meg a repülőt, amely össze is tört, de hála Istennek nem gyulladt ki. Ráadásul mindenki megúszta sérülések nélkül.



Hat hónap munkájával, a téli tajgán a gépet teljesen helyreállították, és az március 24-én ismét a levegőbe emelkedett, mindössze 800 méter nekifutás után. Igaz, csak 11 tonna kerozinnal volt feltöltve, és az erre az alkalomra odarendelt berepülő pilótákon kívül más nem volt a fedélzeten. Ruben Jesajan kapitány 3600 láb magasan, kibocsátott futóművekkel, 420 kilométeres sebességgel repült el Ukhta repteréig, ami 25 percbe telt. Onnan még aznap továbbrepült Szamarába, hogy az ottani repülőgépgyárban elvégezzék az előírt javításokat, és a gép ismét alkalmassá váljon utasok szállítására.

2010. október 8-án Medvegyev elnök a gép kapitányát és másodpilótáját az Oroszország Hőse érdemrenddel, a személyzet többi tagját és az utaskísérőket pedig a Bátorságért érdemrenddel tüntette ki.

Az eredeti cikk a címre klikkelve érhető el, én meg hozzátettem a magamét...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése